torsdag den 13. oktober 2016

Nobelprisen for litteratur


I dag blev nobelprisen for litteratur tildelt Bob Dylan. Han er den første musiker der får tildelt prisen. På de sociale medier har der dagen igennem været mange meninger omkring en musikers tildeling af prisen. Det er tydeligt, at det ikke er alle der forstår, eller anerkender hans værd indenfor den litterære verden.

Men for mig helt personligt, er det en rørende anerkendelse af en af mine største litterære stjerner. Igennem de sidste mange år af mit liv, har Bobbys musik haft stort betydning for mig. Hans tekstunivers har beriget mit liv på så mange måder og i flere situationer end jeg kan dele. Og her er der ikke tale om hans evne til at synge, for den mistede han desværre for flere få siden - dog er der stadig enkelte øjeblikke, som fx ved den ene af hans to koncert i Falkoner Salen i oktober 2015, hvor han lyder helt klar. Men derimod er det netop hans tekster, som omhandler alt fra kærlighed, tab, håb, politik mv, der har stor betydning. Jeg har altid opfattet hans tekster som små historier og jeg er altid spændt på hvor Bobby tager mig med hen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar