tirsdag den 14. juni 2016

Anmeldelse: Piger kan leve længe måske for evigt af Iben Konradi Brodersen


Titel: Piger kan leve længe måske for evigt | Skrevet af Iben Konradi Brodersen |
Udgivet i 2016 | Antal sider 219 | Udgivet af Forlaget Lindhardt og Ringhof
Antal stjerner (0-5): ****

Da jeg vandt denne bog i en konkurrence hos Forlaget Lindhardt og Ringhof, vidste jeg ikke helt hvad jeg skulle forvente. Jeg tænkte umiddelbart at bogen nok ville være lidt for ungdommelig og at jeg med mine 29 år, ville være skudt langt over målgruppen som bogen ville henvende sig til. Men denne bog viser tydeligt at ungdomsbøger kan være yderst relevant og god læsning, for alle aldre.

Bogens opstart mindede om en klassisk ungdomsroman, om to teenagepigers venskab. Den usikre og pligtopfyldende pige Gro, som får et hurtigt blomstrende venskab til den mere gådefulde og rebelske pige Faxe. Vi oplever hvordan de to piger lynhurtigt danner en relation, og hvordan denne relation igen svækkes.

Men bogen stikker så meget dybere end blot fortællingen om et teenagevenskab. Forfatteren Iben Konradi Brodersen har på så fin vis, givet et indblik i en sårbarhed, en ensomhed, en utilstrækkelighed og en eftertænksomhed, som oftest ikke bliver talt om eller vurderet som en del af teenagelivet, eller årene derefter for den sags skyld. Det er ikke en feel-good-roman, men en vigtig bog som giver stof til eftertanke og med garanti vil være til nogens hjælp.

Jeg er så glad for, at jeg læste "Piger kan leve længe måske for evigt", og jeg vil glæde mig til at dele den med folk jeg kender, teenagere som voksne, som jeg tænker alle vil have glæde af den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar