tirsdag den 31. maj 2016

Anmeldelse: Forbandede kærlighed af Colleen Hoover

Titel: Forbandede kærlighed | Skrevet af: Colleen Hoover | Udgivet i 2016 | 
Antal sider 373 | Forlag LOVEBOOKS / Lindhardt og Ringhof
Antal stjerner (0-5): ****

Åh den forbandede kærlighed... Bogen handler om Tate, en sygeplejeskestuderende, som flytter ind hos sin bror, piloten Corbin. Her møder hun Miles, som også er pilot og broderens ven som bor i lejligheden lige overfor. Tates førstehåndsindtryk af Miles er ikke specielt godt, men hurtigt falder hun selvfølgelig for ham og indleder et no-stings-attached forhold til ham. Det viser sig dog ikke at være så nemt.

Jeg havde en forventning at om denne bog, måske ville være for sukkersød og fyldt med klicheer om den naive pige og den slemme fyr som forventer en masse og ingen respekt har for pigen. Der er jo efterhånden ved at være mange af de historier. 

Starten af bogen lagde helt op til min forventning, og da jeg læste at Miles opstiller to regler til Tate for deres forhold ("Stil ikke spørgsmål om min fortid. Forvent aldrig en fremtid") var jeg ved at stå helt af.. Åh nej, ikke endnu en af de bøger. Men jo længere ind i bogen jeg kom, fik jeg en forståelse for det, da han forhistorie så fint beskriver hvorfor han har de to regler. Og nej, der er ikke tale om endnu en kliché, men fyren som er blevet udsat for det ene og det andet som barn, men derimod en helt anden historie om noget han selv har gjort - er rettere, ikke gjort. 

Jeg elsker at bogen består af de mange korte kapitler, det gør den letlæselig for mig som sjældent har tid til at sidde og læse længe af gangen. Og så er det fedt at opleve historien ud fra nutiden, men også fra Miles' fortid. Især er jeg draget af kapitlerne fra Miles' fortiden, som både rummer en romantisk men også en barsk historie, som fuldstændig knuste mig, da plottet kom. Har ellers ikke let til tårer, men her pressede de godt nok på. Jeg føler så meget empati for Miles, og ser intet ondt i hans handlinger og tilbageholdenhed som blot er reaktioner på fortidens begivenheder.

Nutids fortællingen, primært fra Tate's side, er dog lidt forudsigelig, selvom den ikke er så klichefyldt som frygtet. Hun er ikke den naive pige, men derimod en fornuftig og hårdtarbejdende pige, som er et frisk pust i en bogverden fyldt med naive piger som lader deres liv og skæbne styre fuldt ud af den mandlige hovedperson.

Før jeg startede bogen, havde jeg ud fra bagsidens ord, forestillet mig, at jeg skulle læse en historie hvor bogens titel Forbandede kærlighed refererede til, at den kvindelige hovederolle ville være håbløst forelsket i en fyr, som hun aldrig kunne få et forhold til, fordi han er helt forskruet. Efter at have læst bogen, forstår jeg dog, at titlen referere til den forbandelse der ligger over Miles' tidligere kærlighedsliv, som han frygter at bringe med ind i forholdet med Tate.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar